Blog

Stel je eens voor: de manager loopt de kamer binnen en het eerste wat je hoort is: "En? Hoeveel klanten hebben we binnengehaald?" Op het eerste gezicht een hele logische vraag, toch? Maar wat als dit standaard zijn eerste vraag is? Geen "Hoe gaat het met jullie?" of "Waar zijn jullie momenteel mee bezig?" of zelfs "Kan ik ergens bij helpen?"...

Je kent het wel: je start een nieuw project, stelt een plan op en maakt afspraken met je team om de komende maanden belangrijke resultaten te behalen. Maar gaandeweg begint de focus op het plan te verslappen. Deadlines worden niet gehaald, prioriteiten veranderen, en het oorspronkelijke plan raakt uit het zicht. Hoe kan dat? En belangrijker nog,...

Teams leren groeigericht te werken, dat is waar wij onze coaching op richten. Maar wat houdt 'groeigericht werken' nu precies in? Groeigericht werken is geen breed begrip, maar een afgeleide van Carol Dwecks concept van de "groeimindset", het idee dat intelligentie, talenten, en vaardigheden te ontwikkelen zijn door toewijding en hard werken.

"Ik begrijp niet waarom ik steeds alles moet voorkauwen." "Waarom komt er nooit eens spontaan een nieuw idee vanuit het team?", en "Het lijkt wel alsof niemand een stap extra wil zetten, zonder dat ik het expliciet vraag." Dit zijn uitspraken die een gebrek aan eigenaarschap weerspiegelen.

Bart is teamleider en kampt met een tekort aan middelen en personeel. Hij is ambitieus dus doet hij er alles aan om toch met zijn team de afgesproken doelen te bereiken. Maar de situatie verergert alleen maar, teamleden vallen uit of zijn minder gemotiveerd, er wordt meer geklaagd en uiteindelijk worden doelen niet behaald. Bart spendeert nu meer...

Sommigen schieten in de weerstand en geven snel op als ze geconfronteerd worden met de uitdaging om iets nieuws aan te pakken, onbekende vaardigheden te leren, of het uiterste uit zichzelf te halen. Anderen omarmen uitdagingen en blijven volharden bij het leren van nieuwe vaardigheden, het aanpakken van onbekende taken, of het geven van hun beste...

Ken je dat frustrerende gevoel? Je hebt al talloze workshops ingepland om "dat probleem" in je team op te lossen. Iedere keer lijkt het gesprek goed te verlopen en stemt iedereen ermee in dat het anders moet. Er worden nieuwe voornemens gemaakt, maar een paar weken later besef je dat je weer over hetzelfde probleem praat. Het lijkt wel alsof...